Field Recording

 
 
スタジオを飛び出し、外の音を録音する「フィールド・レコーディング」という行為がある。
記録としてはもちろん、録音した音を素材に、音楽を創造するための作曲手法としても発展して来た。無意識だった周囲の音に意識的にさせるこの行為は、聴く事を通して世界をどのように再発見するか?そんな創造的な態度が求められるプロセスである。高品質なデジタルポータブルレコーダーの発展が、この行為を拡大させて来たが、形ある物の創造に目を向けた時、デジタルテクノロジーの発展は、どのように創造性を引き出して来ただろうか?
 
フィールド・レコーディングがもたらす視点の変化を、形ある物の創造に展開してみる。
ポータブルレコーダーを、ハンディー3Dスキャナーに持ち替え、スタジオを飛び出して街に出る。採取したデータを見立て、新たな造形を創り上げるためにデジタル上で編集・再創造するプラクティス。形なき音楽の創造には、形ある物の創造にも展開される共通要素がある。そして、テクノロジーがその距離を縮めている。つまりそれは、形なき・形ありに関わらない、人間の創造性に直結した本質的な視点だと考えている。
 
 
There is something called “field recording,” which describes the act of leaving the studio and recording sounds outdoors.This has been developed not only as a method of documentation, but also as a method whereby the recorded sounds become materials used in music composition.This makes the sounds of our surroundings, which were not deliberate, as though they were deliberate. Through this act of listening, in what ways can the world be rediscovered? It is a process which demands that kind of creative attitude.
Although the development of high quality digital portable recorders has expanded the scale of this act, when we turn our eyes towards the creation of things which have physical form, in what ways has the development of digital technology brought forth creativity?
 
Try to expand the altered view points brought about by field recording into the creation of material objects.
Swap a portable recorder for a handy 3D scanner, leave the studio and go out into the town. This is the practice of choosing the collected data, editing, and finally recreating it on a digital platform to create a new model. For the creation of music, which is shapeless, there are common elements that are developed with the creation of things which have shape. Technology is making that distance shorter.Ultimately, unconcerned with whether something is formless or not, this is thought of as an essential viewpoint with a direct connection to human creativity.

 

PROJECT NAME:Field Recording

RELEASE DATA:2018/03

CATEGORIES:Self Project

PHOTO: Masayuki Hayashi (1,4-7,10-13,16-18)

VIDEO: ViDeOM

MUSIC: Taishi Kamiya